Hem > Uncategorized > Hur man dödar en demokrati: Media

Hur man dödar en demokrati: Media


.

.
Media spelar en avgörande roll i hur politiken når allmänheten. När media till följd av egenintressen börjar manipulera information är demokratin skjuten i sank.

Ideologiska frågor döljs bakom ensidig opinionsbildning. Diskussionen kvävs i sin linda.

Alliansen tar makten med medias hjälp.

Konceptet liknar det som vunnit framgång i Italien: Silvio Berlusconi tar makten med hjälp av sitt eget mediakonglomerat. Skräddarsy lagar som passar honom själv blir då inget problem. (Betecknande för Sverige är att svenska Wikipedia saknar kritik mot Berlusconi.)

Anonymt nätverk av journalister:
Sveriges största dagstidningar driver valkampanj för alliansen.
Varje dag stryker hundratals opinionsbildare på landets ledarredaktioner alliansen medhårs.” 90% av media är borgerlig. ”Men den här valrörelsen skiljer sig från de andra: det öppna tyckandet har tagit över även på nyhetsplats.” Nätverket publicerar sig på bloggen Den allierade journalisten. ”Till de mest uppenbara kampanjmakarna delas en Megafon ut.”

”Granskningar” av politikers lik i garderoben hängs ut till vädring när det gäller oppositionen. Men uteblir när det kommer till Alliansen: ”Varför kan man ingenstans läsa en motsvarande ”granskning” av Reinfeldts och Carl Bildts trixande med sina barnflickor? Vi väntar fortfarande på att medierna ska intressera sig för Bildts inbladning i Lundin oil.”

Varför Anonymt? ”Journalisterna är i beroendeställning till de tidningar man granskat”

En förklaring till ”megafonjournalistiken”: journalisternas egna särintressen. Hur mycket tjänar de högst avlönade journalisterna på alliansens skattesänkningar? Har man själv intressen i en sänkt fastighetsskatt? Utnyttjar man rut-avdraget? Det kan vara hänsyn till den egna plånboken som gör att nyhetschefer okritiskt vidareförmedlar makarna Reinfeldts egen åsikt, att de ‘smutskastas’ när de rödgröna påtalar hur mycket de själva tjänat på Moderaternas politik.”

”Om det här inte är en fråga om ägande, varför är då rapporteringen i public service mer opartisk?”

Varje dag öser media ut ”nyheter” om politiska aktörer. Ofta är de riktiga nyheterna gömda bakom vinklade åsikter om dem. På så sätt får inte folket möjlighet att själva värdera nyheten, som exempelvis kan vara ett bra förslag till nya åtgärder. Förslaget sablas ner direkt av köpta media.

Nyheten om (s) förslag till ny sjukförsäkringslag ”Lex Jörg” doldes bakom skriande rop om Jörgs dubbelbokade mediaframträdanden. Just detta fall var inte så skickligt genomfört av media eftersom det var så uppenbart. Var det någon alls som inte förstod medias manipuleringar?

Andra fall är värre: när en så kallad ”nyhet” består i att en så kallad ”expert” får uttala sig negativt om ett politiskt förslag – utan att förslaget självt får framträda. Förslaget stuvas istället undan. Kanske i en svårläst småtext faktaruta. Kanske bakom en grå länk.

Alltmer oseriösa metoder belastar dagens media. Personförföljelse – ensidig, ”avslöjande” oftast redan avhandlade ärenden utan aktuellt allmänintresse. Uppenbart publicerade för att påverka opinionen i en viss riktning. Samarbete med extremgrupper som ensidigt gör ”grävande” journalistik i form av ingrepp i vårt personliga privatliv.

Medias ”opinionsundersökningar” får en styrande roll:
i valrörelsen presenteras ”en ny typ av opinionsundersökningar: si och så många av de rödgröna tror på en valförlust. Effekterna är två: De rödgröna drabbas av uppgivenhet och de osäkra väljarna guidas till den vinnande sidan.”

Media förföljer och förtalar. Viktiga frågor ”glöms bort”.

Var hittar vi Lars Ohlys förslag till återförstatligande av utsålda statliga bolag? Ett mycket bra förslag – upphittat på E24. Efterföljande diskussion?
Var hittar vi invandrings- och integrationsfrågorna? Sedan media lyckats få bort Sverigedemokraterna från debatten?
Var hittar vi miljöfrågorna?
Klimatfrågan?
Djurrätt?

.

Nyhetsrapportering ersätts med opinionsbildning.

Reklam.

Medias metoder att manipulera (axplock):

1) framställa en politiker i dålig dager + positiv kritik göms
2) framställa motståndaren i god dager + negativ kritik göms
3) publicera ”expertutlåtande” över nyheten och samtidigt
4) gömma den nyhet som utlåtandet avser – politiska förslag drunknar
5) avända personförföljelse, i media
6) ge undanskymd placering för viktig information
7) dölja viktiga nyheter bakom ”skandaler”
8 ) förvränga nyheten
9) göra bildval: publicera bilder som framställer person/grupp i viss dager
10) felcitera muntlig informatör
11) utelämna/aldrig publicera nyheten
12) utesluta en person/grupp från debatten
13) använda olagliga metoder för att ta fram personinformation
14) direkt uppmana läsarna att agera på ett visst sätt
15) ge ut osaklig och missvisande information
16) göra ensidigt urval av ”skandaler”, mot en viss person/grupp
17) utelämna information om skandaler, skydda viss person/grupp
18) påverka opinionen med styrande opinionsundersökningar
19) publicera ovetenskapliga undersökningar: felformulerade/luddiga frågor, fel målgrupp/urval
20) ”köpa” opinionsundersökningar – avsedda att missleda
21)  styra bort en utfrågning från intressanta frågor
22) fokusera på personfrågor istället för på politik
23) hitta på  nyheter
24) skapa nyheter själva
25) att för varje positiv nyhet om motståndaren flagga upp en negativ, helst nära intill
26) direkt eller indirekt hetsa till angrepp mot en person/grupp

Alla dessa metoder är ägnade att undergräva vår demokrati.

Vi är helt i händerna på en desinformationsmakt som växer sig allt starkare.

”En av hörnstenarna i statsvetaren Robert Dahls definition av en demokratisk process är ”upplyst förståelse”: Varje medborgare bör ha adekvata och lika möjligheter att upptäcka och begrunda det val som bäst tjänar hans eller hennes intressen. Som det är i dag ger svenska medier oss inte den möjligheten. När medierna blir partiska i sin nyhetsrapportering om partiernas politik finns det skäl att bekymra sig över tillståndet i demokratin.”

Motåtgärder måste vidtas för att styra upp media i en demokratiserande och informerande riktning.

Om media påstår sig vara till för allmänheten och vara oberoende av politiska/ekonomiska intressen, så ska den också vara det.

Motåtgärder:

Köp inte tidningar

Säg upp prenumerationer

Klicka aldrig på en reklamlänk

och framför allt:

Dra in presstödet!

.

..

Andras åsikt i ärendet:
Sverige är ingen demokrati
Visst blir du manipulerad
Bland Spindoctors, Retorikexperter och Opinionsinstitut
.
.

SvD
Exp AB DN KvP
GP?


Alternativ press: Kamratposten Svenskbladet Svensk Damtidning Kalle Anka..
.

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. 6 september, 2011 kl. 16:18

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: